Compliance

Az OBO kiemelten kezeli társadalmi felelősségvállalását.

OBO Etikai Kódex a társadalmi felelősségvállalásról

Előszó

Mi, az OBO Bettermann Csoport, üzleti tevékenységeink folytatása során világszerte elkötelezettek vagyunk a társadalmi felelősségvállalás alapelvei iránt. A jelen OBO Etikai Kódexben (a továbbiakban: "Kódex") kerül meghatározásra, hogy pontosan mit is értünk ez alatt, különösen a munkakörülmények, a társadalmi és környezeti kompatibilitás, az átláthatóság, a bizalmi együttműködés és az érintettek közötti párbeszéd tekintetében. A jelen Kódex tartalma az OBO Bettermann közös értékeinek megtestesülése, ahogyan azt küldetésnyilatkozatunkban, különösen a szociális piacgazdaság iránti elkötelezettségünkben meghatározzuk. A Kódex önkéntes kötelezettségvállalásként jött létre, és hozzájárul ahhoz, hogy a globális piac eltérő keretfeltételeire reagáljunk, valamint, hogy megfeleljünk a beszállítói hálózatokban való egyre inkább kiépülő együttműködésből adódó kihívásoknak és társadalmi elvárásoknak.

1. A társadalmilag felelős vállalatirányítás alapvetése

A jelen Kódex a társadalmilag felelős vállalatirányítás alapvetésén nyugszik. Az OBO Bettermann számára ez azt jelenti, hogy felelősséget vállalunk azáltal, hogy gazdasági, technológiai, társadalmi és ökológiai szempontból mérlegeljük üzleti döntéseink és cselekedeteink következményeit, és megfelelő érdekegyensúlyt teremtünk. Önkéntesen hozzájárulunk a társadalom jólétéhez és fenntartható fejlődéséhez a saját lehetőségeink és mozgásterünk keretein belül. Ennek során általánosan elfogadott etikai értékek és elvek, különösen a tisztesség és becsületesség, valamint az emberi méltóság tiszteletben tartása vezérelnek bennünket.

2. Alkalmazási terület

2.1. Ez a Kódex vállalatcsoportunk valamennyi tagjára és üzleti egységére vonatkozik világszerte.

2.2. Vállaljuk, hogy a jelen Kódex tartalmának betartását a beszállítóink körében és a tágabb termelési láncban a saját lehetőségeink szerint és tevékenységi körünk keretein belül ösztönözzük.

3. A társadalmilag felelős vállalatirányítás sarokkövei

Aktívan törekszünk arra, hogy az alábbiakban felsorolt értékeket és elveket hosszú távon betartsuk és betartassuk.

3.1 A jogszabályoknak való megfelelés

Betartjuk azon országok vonatkozó törvényeit és egyéb jogi előírásait, amelyekben működünk. A gyenge intézményi keretekkel rendelkező országokban gondosan megvizsgáljuk, hogy a felelős vállalatirányítás támogatása érdekében milyen, a saját országunkból származó jó vállalati gyakorlatot kell alkalmazni.

3.2 Integritás és szervezeti irányítás

3.2.1. Mi, az OBO Bettermann, általánosan elfogadott etikai értékekre és elvekre alapozzuk tevékenységünket, különösen az integritásra, a becsületességre, az emberi méltóság tiszteletére, a nyitottságra és a vallási, ideológiai, nemi és etnikai alapú megkülönböztetés tilalmára.

3.2.2. Elutasítjuk a korrupciót és a megvesztegetést a vonatkozó ENSZ-egyezmény értelmében (az Egyesült Nemzetek Szervezetének 2003-as korrupcióellenes egyezménye), és megfelelő módon támogatjuk az átláthatóságot, az integritást, valamint a felelős irányítást és ellenőrzést a vállalaton belül.

3.2.3. Az OBO Bettermann tiszta és elismert üzleti gyakorlatra és tisztességes versenyre törekszik. A versenyben a professzionális magatartás és a minőségi munka vezérel bennünket. Együttműködő kapcsolatot ápolunk a felügyeleti hatóságokkal, és betartjuk a Német Villamos- és Elektronikai Gyártók Szövetségének (Zentralverband Elektrotechnik- und Elektronikindustrie e.V.) vonatkozó irányelveit ("Irányelvek szövetségünk munkájához - tájékoztató a ZVEI-ben a trösztellenes törvényeknek megfelelően történő fellépéshez").

3.3 Fogyasztói érdekek

A fogyasztói érdekek tekintetében betartjuk a fogyasztóvédelmi előírásokat és a vonatkozó értékesítési, marketing- és tájékoztatási gyakorlatot. Fokozott figyelmet fordítunk a különösen kiszolgáltatott csoportokra (pl. fiatalok, fogyatékkal élő személyek).

3.4 Kommunikáció

Nyíltan, a párbeszédre összpontosítva kommunikálunk a jelen Kódex követelményeiről és annak végrehajtásáról munkavállalóinkkal, ügyfeleinkkel, beszállítóinkkal és más érdekcsoportokkal. Minden dokumentumot és nyilvántartást a kötelezettségeinknek megfelelően készítünk el, nem változtatjuk meg vagy semmisítjük meg azokat jogellenesen, továbbá szakszerűen tároljuk azokat. A partnerek üzleti titkait és üzleti információit körültekintően és bizalmasan kezeljük.

3.5 Emberi jogok

Elkötelezettek vagyunk az emberi jogok előmozdítása mellett, és az ENSZ Emberi Jogi Chartájával (az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata, az ENSZ 1948. évi 217 A (111) határozata) összhangban tiszteletben tartjuk az emberi jogokat, különösen az alábbi felsorolásban foglaltakat:

3.5.1. MagánéletA magánélet védelme.

3.5.2. Egészség és biztonságAz egészség és a munkahelyi biztonság védelme, különösen a biztonságos és egészséges munkakörnyezet biztosítása a balesetek és sérülések megelőzése érdekében.

3.5.3. ZaklatásA munkavállalók védelme a testi fenyítéssel, valamint a fizikai, szexuális, pszichológiai vagy szóbeli zaklatással vagy abúzussal szemben.

3.5.4. SzólásszabadságA vélemény- és véleménynyilvánítás szabadságához való jog védelme és biztosítása.

3.6 Munkakörülmények

Mi, az OBO Bettermann, betartjuk az ILO (Nemzetközi Munkaügyi Szervezet) alábbi alapvető munkaügyi normáit:

3.6.1. Gyermekmunka
A gyermekmunka, azaz a 15 év alatti személyek foglalkoztatásának tilalma, kivéve, ha a helyi jogszabályok magasabb korhatárokat írnak elő, illetve kivételek alkalmazása megengedett (1973. évi 138. számú ILO-egyezmény és 1999. évi 182. számú ILO-egyezmény).

3.6.2. Kényszermunka
A kényszermunka minden formájának tilalma (1930. évi 29. számú ILO-egyezmény és 1957. évi 105. számú ILO-egyezmény).

3.6.3. Bérezés
A munkaügyi normák betartása a javadalmazás tekintetében, különös tekintettel a javadalmazás mértékére, az alkalmazandó törvényekkel és rendeletekkel összhangban (1951. évi 100. számú ILO-egyezmény).

3.6.4. A munkavállalók jogai
A munkavállalók egyesülési, gyülekezési és kollektív tárgyalási szabadsághoz való jogának tiszteletben tartása, amennyiben ez az adott országban törvényileg megengedett és lehetséges (1948. évi 87. számú ILO-egyezmény és 1949. évi 98. számú ILO-egyezmény).

3.6.5. A megkülönböztetés tilalma
A valamennyi munkavállalóval szembeni megkülönböztetéstől mentes bánásmód betartása (1958. évi 111. számú ILO-egyezmény).

3.7 Munkaidő

Betartjuk a mindenkor hatályos munkaügyi jogszabályokat a maximálisan megengedett munkaidő tekintetében.

3.8 Környezetvédelem

Betartjuk a működésünket érintő környezetvédelmi előírásokat és standardokat, és minden telephelyen környezettudatosan járunk el. A természeti erőforrásokat felelősségteljesen használjuk a Riói Nyilatkozat elveinek megfelelően (az 1992-ben Rio de Janeiróban tartott ENSZ Környezetvédelmi és Fejlesztési Konferencia eredményeként született "Riói Nyilatkozat a környezetről és a fejlődésről" 27. alapelve szerint).

3.9 Civil szerepvállalás

Mi, az OBO Bettermann hozzájárulunk annak az országnak és régiónak a társadalmi és gazdasági fejlődéséhez, ahol működünk, és támogatjuk a munkavállalóink megfelelő önkéntes szerepvállalását.

4. Végrehajtás és érvényesítés

Minden megfelelő és ésszerű erőfeszítést megteszünk a jelen Kódexben leírt elvek és értékek folyamatos alkalmazása és érvényre juttatása érdekében. A szerződéses partnereket kérésre és a kölcsönösség keretein belül tájékoztatjuk a legfontosabb intézkedésekről, hogy egyértelmű legyen, miként biztosítható azok érvényesülése. Ez nem jelent ugyanakkor kötelezettségvállalást az üzleti és kereskedelmi titkok, a versenyre vonatkozó információk vagy más érzékeny információk nyilvánosságra hozatalára.

15.05.2020, Bugyi              

                                                                               ______________________________

                                                                       Hernádi Lajos, ügyvezető